Styrenytt august - desember 23

Styrenytt august - desember 23

Publisert av Gjermund Pleym Wik den 10.01.24.

Denne gangens styrenytt strekker seg helt tilbake til august i fjor – til siste møte nå nettopp. Årsaken er at referatet ble skrevet på en pc som «havarerte» og dermed måtte den både få en erstatter, og en oppfrisking og kopiering over til ny pc. Det tok tid.

Det har vært en samlet befaring i august på både Sarves og Silis og styret har fått en presentasjon og gjennomgang av plassene fra plasslederne (Kim Einar Alsèn og Hans Willy Hansen). Presentasjonen var veldig nyttig og utfordringer, vedlikeholdsbehov og litt oppgraderinger ble gjennomgått for begge steder. Dette ble samlet opp til egen styresak for behandling uka etter.

Behovene dreide seg om å rense opp gamle grøfter, tilføre mer grus for å dekke over stikkrenner (betongrør) som dukker opp fra bakken (Sarves). På Silis var det også et ønske om å få laget ei bru over elva på vinteren, samt flytte på litt masser mot elva slik at den sikres mot vårflom. 

Det overnevnte ble også orientert om på medlems- og plassmøte som ble gjennomført i slutten av september. Der orienterte vi også om brøytekontraktene, som det nå er laget nye utkast på. Disse vil tidligst få virkning fra sesongen 24/ 25. Kontraktene skal være nogenlunde like og ikke lenger basere seg på timeforbruk. Årsaken er at fastprisavtaler er mer forutsigbart for økonomien i foreningen da det er behov for å kunne planlegge mer nøyaktig enn tilfellet er i dag. For Silis innebærer det ikke store endringer, bortsett fra ny skriftlig avtale. For Sarves vil det innebære en endring i og med at det med ny kontrakt ikke lenger skal brøytes mellom vogner og spikertelt som en fast ordning. Det vi likevel gjennomføres 6 ganger gjennom sesongen, noe som praktiseres allerede på Silis.

Det siste var vi forberedt på at kunne gi protester, som også kom fra noen, men dette har vært den egentlige praksisen som plassene skulle drevet etter. Når kontraktene også skal fornyes betyr det også at foreningen må be om tilbud fra flere – for å sammenfalle at vi har de beste tilbudene som tilbys for områdene vi holder til på. Vi har aldri vært misfornøyd med de som brøyter på plassene i dag, men overfor våre medlemmer er vi forpliktet å kunne dokumentere at vi har de beste tilbudene, som innebærer en kombinasjon av flere faktorer, herunder både pris og kvalitet.

Det ble også besluttet at vararepresentanter inviteres med på alle styremøter på generell basis, slik at de er oppdatert på styresaker. I tillegg har vi undersøkt nærmere hvorfor foreningen må betale for brøyting av parkeringsplassen foran bommen på Sarves, da denne benyttes av skigåere i stor grad, uten tilknytning til plassen. Denne saken er videre drøftet nærmere med kommunen og til slutt politikere, og her avventer vi litt en løsning. Det kan kanskje bli en økonomisk pott en kan søke om tilskudd fra.

Det ble også vedtatt at godtgjøring for å sitte i plasstyrene tilsier dekking av plassleie for inntil to medlemmer. Det vil si at dersom en har tre personer i plasstyret må gruppa selv avgjøre om dekking av plassleie deles på minst to av medlemmene.

Strøminnskuddet på Silis er justert ned fra 6 000 til 4 000 kr, likt som på Sarves. Nye kontrakter har blitt signert, hvor innholdet skulle tydeliggjøre bedre hvilke retningslinjer som gjelder.

Vi fikk også lagt frem informasjon fra hovedforeninga, Norsk Bobil og Caravan Club sitt landsmøte. Her var det fokus på medlemstall som går nedover år for år og en stadig mer voksen medlemsmasse (15 000 medlemmer i 2020, 13 000 i 2022). Forslag på endring handler om å få til attraktive aktiviteter og fokus på barnefamilier fremover. Hovedforeningens administrasjon jobber daglig på Sørumsand (utenfor Lillestrøm) med nasjonale oppgaver og noen av sakene de har landet siste år er felles takstgrupper for caravanister på bomringer/ ferger, landet Tempo 100 (kan få godkjent vogna si til å bli trukket i 100 km/t), godkjenne førerkort kl B for visse typer bobiler – og de klarte å avverge at en kommune (Tranøy) fikk godkjent å kunne pålegge eiendomsskatt på spikertelt. Da hadde sannsynligvis de andre kommunene i landet fulgt etter, så her har vi sluppet ekstra utgifter alle sammen.

Vi ba deretter om innspill fra medlemmene til hvordan vi kan få økt vår egen medlemsmasse og gjerne motta nye og yngre medlemmer. Flere forslag kom frem, blant annet årlig treff på Sarves/ Silis, hvor den ene leiren inviter den andre (annethvert år) og selvsagt medlemmer utenom fastliggerplass også. Weekendturer ble også foreslått, hvor noen tar initiativ til å reise til et sted i fylket, og annonserer dette. Da kan andre også «hive seg med». Noen etterspurte kjørekurs, andre teknisk ettersyn på vogn og anlegg – som er gode forslag. Skal vi virkelig få andre til å oppleve gleden ved campinglivet bør vi også avholde åpen dag på stedene, så folk kan komme og se hvor hyggelig vi kan få det i våre vogner og bobiler. Fra forhandlere kan vi kanskje få låne en vogn for en helg - så folk kan få teste ut?

I november-møtet inviterte vi også valgkomiteen til å hilse på oss i styret så de blir kjent med hvem vi er og hva vi ønsker å jobbe med. Fra kasserer kan vi opplyse om at fakturaer som betales må det benyttes KID nummer til – ellers finner vi vanskelig ut av hvem betalingen er ment for. Vi sjekket også opp om Vipps kan benyttes til betaling, men det viste seg at dette ble for kostbart, dessverre. Årsmøtedato ble da allerede foreslått og vedtatt, torsdag 29 februar 2024. Skuddår kan gjøre det litt lettere å huske tidspunktet.

Økonomi er et fast på punkt på alle møter, og der har vår nye kasserer fått de tilganger og opplæring som bør være på plass fra start. Det viser seg at vi kan svare ut en av oppgavene vi fikk fra årsmøtet fortere enn antatt. Oppgaven består i å bygge opp igjen kontoen med innskuddene fra fastliggerne, kontoen vi benyttet for å gi vår egen foreningen " et lån" for å kunne bygge opp og realisere Silis caravanplass. Det ble derimot ikke vedtatt en plan for å bygge opp igjen dette beløpet som ble lånt, noe som rett og slett ble glemt av av hele foreningen. Det er det en endring på nå. Dersom vi kan fortsette i samme tempoet som hittil ser ut til nå kan vi kanskje få landet dette allerede etter to-tre år.

Årsmøtet er vedtatt gjennomført på Aksis torsdag 29 februar, selve skuddsårsdagen. Vi håper at noen av dere kan sende inn innspill til valgkomiteen på aktuelle styrekandidater (det kan være nye, eller forslag på de som allerede besitter roller der, se egen artikkel på hjemmesiden) i tillegg til ny valgkomitè.

Vi tar gjerne imot flere innspill og forslag som kan skape aktivitet og positiv medlemsvekst til klubben.

 

Mvh

Styret, NBOCC Alta.